maandag, mei 19, 2008

Melk

Mijn week alleen zit er bijna op. Het is maandagavond en Jasp en Olive liggen allebei in bed. Het huis moet nog opgeruimd en mijn eten gekookt, maar het voelt alsof ik de eindstreep al gehaald heb. Vannacht komt Adam weer thuis. Het was een goeie week, veel beter dan ik van tevoren had bedacht, en het was ook een zware week. Na die hele goeie nacht waarin Olive 11 uur achter elkaar sliep, werd ze ineens weer heel veel wakker. Iedere drie uur. Zelfs dat lange stuk dat ze al een paar maanden deed, van 7 tot een uur of 2, lukte niet meer. Ik was er moe van en ook een beetje ongerust. Olive drinkt zo weinig. Ze zou nu 5 grote flessen per 24 uur moeten van 210 ml, maar Olive drinkt niet meer dan 90 ml, heel soms 100 ml en soms nog veel minder. Het leek me dus dat ze wakker wordt van de honger, maar het lukt me maar niet om het op te lossen. Ik krijg er gewoon niet meer melk in. Vandaag zijn we maar even bij de wijk langs gegaan, in Engeland de baby clinic genaamd. Ol was voor het laatst gewogen toen ze 6 weken was en dat is alweer een hele tijd geleden. De verpleegkundige kende haar nog en zei: oh wat is ze gegroeid. Ja, toch? dacht ik... Ik wist het niet helemaal zeker, ik vind haar nog zo klein. En ja ze was aangekomen, maar nog geen halve kilo in tien weken. En daar kwam die vervloekte grafiek weer tevoorschijn. Jasper zat altijd zo laag in de curve en het was me nooit helemaal duidelijk of ik me daar nou wel of niet zorgen over moest maken. Olive zit helemaal niet in de curve, ze zit er onder. En wat moet ik daar dan mee? Nadat ik mijn verhaal had gedaan over de voedingen zei de health visitor: och dat meissie, ze houdt gewoon niet zo van melk. Daar moest ik wel om lachen want dat heb ik natuurlijk weer: een baby die niet zo van melk houdt. En ja dat klopt ook wel voor mijn gevoel. Jasper klokte gulzig volle borsten en grote flessen leeg, maar Olive heeft nooit lekker gedronken. Het is tijd voor de groente- en fruithapjes vond de aardige mevrouw. Vanaf volgende week als ze 17 weken is. Dat vind ik wel een beetje vroeg, maar de wijk was heel resoluut. Over vier weken weer laten wegen en als ze dan nog onder de curve valt naar de kinderarts. Die vervloekte grafiek! Maar Olive lachte haar stralende meisjeslach. En volgende week slaapt ze hopelijk weer door.

Geen opmerkingen: