vrijdag, augustus 15, 2008

Karakter

Jasper en Olive. Ze lijken zo op elkaar, en ze lijken ook helemaal niet op elkaar. Toen Olive net uit mijn buik was, kon ik niet geloven hoeveel ze op Jasper leek. Ze was precies hetzelfde, maar dan het meisjes model. Nu lijkt ze uiterlijk nog steeds een beetje op haar grote broer, maar is toch ook echt Olive. En Olive heeft zo'n ander karakter!! Jasper is echt een regelmaat-kind. Het eerste jaar werd hij iedere nacht wakker om tien voor drie. Altijd. En ook de rest van de dagen huilde hij op precies hetzelfde moment voor zijn melk, zijn slaapje, zijn luiertje. Ik hoefde nooit na te denken wat er nou toch aan de hand kon zijn. Nu nog steeds houdt Jasper van zijn regelmaat. Zo laat eten, dan in bad, twee boekjes lezen, eerst papa een kus, dan nog even met mama kletsen, nog een klein beetje water enz. Ik kan het hele bedtime ritueel uittekenen. Als het anders gaat dan anders dan kan Jasper grote tranen huilen. Olive daarentegen is helemaal geen regelmaat kindje. Ik probeer nu al dik zes maanden om een soort van regelmaat in de dag aan te brengen. Maar Olive eet, slaapt, drinkt en huilt nooit op vaste tijden. Iedere Olive dag is anders. Olive doet lekker wat ze wil terwijl Jasper strak in de routine zit. Ja maar dat komt ook door jou, hoor ik anderen zeggen. Maar van mij mag Olive wel wat meer regelmaat en Jasper wel wat minder. En toen gaf iemand me een artikel over babies en sterrenbeelden. De baby stiertjes, stond er, thrive on routine. De kleine watermannetjes moeten daar juist helemaal niks van weten, die houden van verandering. Het staat in de sterren. En dus rommel ik maar gewoon door met Olive, rond Jaspers vaste dagritme.

Geen opmerkingen: