zondag, juli 06, 2008

Paspoort

We hebben een kleine identiteitscrisis in huize Northcote-Green/Van Waardenburg. Toen Jasper net geboren was en wij in vol vertrouwen een engelse paspoortaanvraag indienden, kregen we die per aangetekende post terug. Jasper was geen engelsmannetje, maar had net als zijn moeder de Nederlandse nationaliteit. Adam en ik zijn niet getrouwd, vandaar. En dus gingen baby Jasper en ik samen naar Londen naar de ambassade en werd Jasp bijgeschreven op mijn paspoort. Toen Olive geboren was, had ik me al voorbereid op dezelfde reis. Maar ik belde op een dag toch de engelse paspoorthulplijn. Ik wil graag dat mijn kinderen de Engelse en de Nederlandse nationaliteit hebben, en het was tijd om uit te zoeken hoe we dat moesten regelen. De vriendelijke man aan de andere kant van de lijn vertelde me dat het wat ingewikkelder ligt voor mijn zoon, maar dat mijn dochter gewoon de Britse nationaliteit heeft. In 2006 is de wet namelijk veranderd. En zo komt het dat we nu twee Nederlanders in ons gezin hebben en twee Britten. Oh, my English rose, zuchtte Adam toen ik hem op de hoogte bracht van het nieuws. Afgelopen donderdag kwam Olive's eerste paspoort binnen. Ik moest er even van huilen. Net zoals ik drie jaar geleden deed toen ik Jasper in mijn paspoort zag staan. Olive Anna Northcote-Green staat er naast haar prachtige pasfoto, British Citizin. Hoe het nu verder moet met de nationaliteiten weten we nog niet helemaal. Hoe wordt Olive ook Nederlands en Jasper ook Engels? Dat zoeken we uit na ons reisje naar Nederland... Aanstaande donderdag vliegen we.

Geen opmerkingen: