vrijdag, april 25, 2008

RRR

Alle moeders weten van de 3 R'en: Rust, Reinheid en Regelmaat. Dat hebben babies en kleine kinderen nodig. Die Reinheid had ik al snel ingewisseld voor Ruimte toen ik moeder werd, want natuurlijk zijn mijn kinderen schoon (in ieder geval één keer per dag, voor een minuut of vijf). Kinderen hebben ruimte nodig, om zichzelf te ontwikkelen. Letterlijk ruimte om te kruipen, rennen, spelen en ook figuurlijk ruimte, zodat niet alles ingevuld en bedacht wordt door een goedbedoelde grown-up. Maar nu met de geboorte van Olive moet ik weer aan de Rust en de Regelmaat. Jasper zat met een week of 6 al in een aardige 'routine'. Vaste tijden voeden en slapen. Geen probleem. Ik had ook alle tijd van de wereld om me aan de routine te houden. Als Jasp om tien uur 's ochtends begon te huilen voor melk, stopte ik hem in de kinderwagen en ging snel een blokje om zodat ik het nog tot half 11 kon rekken. Nu lukt dat voor geen meter. De enige regelmaat die ik met Olive heb, is dat ze om 7 uur naar bed gaat 's avonds, hoewel dat vaak half 7 is omdat ze dan al zo moe is, en dat we om 7 uur of half 8 weer opstaan. Voeden doe ik om de twee uur, soms na drie en heel heel soms na vier uur. Ik hoor van alle kanten dat ik het moet rekken. Maar waarom eigenlijk?? Zodat ik een uur met een huilende baby rond moet lopen, wat alleen maar onrust bij Jasper veroorzaakt? Haar op vaste tijden laten slapen, lukt niet met een lawaaierige peuter in huis. Meestal slaapt Olive in de tuin in de kinderwagen, een uurtje hier en een half uurtje daar. En 's nachts slaapt ze heel goed, al is het alleen het eerste deel. Van 7 tot 2. Doorslapen heet dat. Jammer alleen dat ze het niet van 12 tot 7 doet. Dus ja ik zit nog veel rechtop in bed, en ook daar valt geen regelmaat in te ontdekken. Soms wordt ze maar 1 keer wakker, soms 2 en soms vaker. Over de Rust heb ik het verder maar niet. Rust in huis? Met een kindje van bijna drie? Arme Olive, denk ik af en toe, maar als ze wakker is, heeft ze de grootste glimlach op haar kleine baby snoetje. Voorlopig ruil ik mijn R'en even in voor drie L'en: Liefde, Lachen en Lekker veel melk.

Geen opmerkingen: