vrijdag, oktober 07, 2005

Boos

Ik ben een beetje boos. Ik had het al niet zo op de verloskundigen en wijkverpleegsters. Met hun grafieken en tabellen en beleid. Zo rechtlijnig! Een moeder moet zes maanden borstvoeding geven, dat heeft de overheid in Engeland zo besloten. Ik wilde ook zes maanden volledig zelf voeden, maar heb het uiteindelijk maar vijf maanden volgehouden. Nu geef ik 's ochtends mijn melk, rond half 12 een grote fles en een hapje rijstebloem, 's middags weer mijn melk, en 's avonds weer wat rijst en een fles. Als Jasper 's nachts honger heeft, kan ik hem ook nog zelf voeden. Maar na drie dagen slaapt hij al steeds langer door. Vannacht zelfs van 7 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends. Heerlijk! En toch kreeg ik een standje van de verpleegkundige vandaag. Het is echt beter om zes maanden volledig zelf te voeden. Ook toen mijn kindje op de weegschaal te licht bevonden werd (6.1 kilo). (Te licht volgens haar grafiek! Ik heb een heel blij, actief kindje. Hij trappelt en rolt en beweegt de hele dag. En hoewel hij niet veel babyspek heeft, is hij echt niet mager. Lekker buikie, stevige beentjes. Niks mis mee.) Toen ik doorvroeg waarom ik zo nodig zes maanden zelf moet voeden, kreeg ik wel een heel raar antwoord. Engeland houdt zich aan het mondiale beleid, wat betekent dat de overheid hier dezelfde standaard aanhoudt als Unicef in Afrika. En omdat afrikaanse vrouwen door slecht water beter langer zelf kunnen voeden, moeten vrouwen in Engeland dat ook doen. Nou vraag ik je!! En ja, natuurlijk is het beter voor een kindje om borstvoeding te krijgen, zeker de eerste weken en ook de eerste maanden. Maar het lijkt me ook beter voor een baby van vijf maanden om 's nachts te slapen en niet om de drie uur te hoeven voeden. Wat ook nog eens een stuk beter is voor de moeder.

Geen opmerkingen: