maandag, augustus 21, 2006

Slim

Een paar dagen geleden raakte ik aan de praat met een mevrouw met een kleinkind van dezelfde leeftijd als Jasper. Haar kleindochter kon nog niet lopen maar al wel zo'n honderd verschillende woorden zeggen. Nee, Jasper is eerder andersom. Hij kan nu rennen maar zijn woordenschat bestaat vooral uit mooie klanken. En af en toe zegt hij: kijken. En dan wijst hij ergens naar. Maar gisteren ontdekte ik ineens dat hij wel de betekenis van heel veel woorden kent. Ik was op zoek naar de autosleutels, what's new, en zei tegen Jasper: where are the car keys? Jasper snapte het precies, hij begon echt rond te kijken en wees ineens: Da! En ja daar lagen ze. 's Avonds toen ik zijn eten aan het klaarmaken was, zei ik: pak maar vast je slabbertje en een lepeltje, en toen deed hij dat. Nou ja, hij pakte zijn slabje, waar hij bij kon, en wees toen op de bestekla. Maar toch, hij snapte het precies! Ik vind het een wonder. En ondertussen geniet ik nog maar even van al die mooie geluidjes die hij maakt, want als hij echt gaat praten dan houdt hij, denk ik, nooit meer op!

Geen opmerkingen: